31. července 2011

Rajská omáčka

Krásnou neděli všem!
Nevím jak u vás, ale v naší rodině byla a stále je neděle dnem, kdy se rodina sejde u oběda a tak bývá nedělní oběd lepší a složitější než jídla během týdne, kdy se většinou stravujeme v práci nebo ve škole. Mamka vždycky dělala výborné nedělní obědy a jelikož je momentálně na dovolené a já jsem ji na dobu určitou nahradila, rozhodla jsem se zahrát si na výtečnou kuchařku a uvařit něco dle mého názoru těžšího než jen smažený řízek :)
Takže tu máme recept na chutnou rajskou omáčku s těstovinami a vařeným kuřecím prsíčkem ;)


Co budete potřebovat:
  • čerstvá rajčata nebo rajčatový protlak
  • vývar či bujón
  • koření (5 kuliček pepře, 3 kuličky nového koření, 2 listy bobkového listu)
  • cukr a sůl
  • cibuli
  • hladkou mouku
  • máslo
  • těstoviny
  • kuřecí prsíčka

Postup:

Mamka mi vždycky říkala, že rajská omáčka je z omáček nejjednodušší na výrobu - něco na tom bude, ale zas taková sranda to není, věřte mi :) 


Začneme jedním tipem. Není to potřeba pokaždé pro výrobu rajské omáčky, ale rozhodně se to bude hodit, to mi věřte. Nevím jak vy, mí čtenáři, ale já jsem vždycky bojovala s tím, jak oloupat šlupku z rajčete - do rajské totiž rajčata patří a pokud je nebudete pasírovat přes sítko, je třeba, aby byly bez slupek. Normálně nožem to jde sakra špatně, takže jsem hledala na Internetu a našla jednoduchý návod, který vám zachrání život :))) A jak na to? Rajčeti nakrojíte ze spodní strany slupku tak, že tvoří velké X. Uvaříte vodu, rajče vložíte do horké vody a necháte chvíli ponořené. Stačí chvilička a slupka se krásně sama oddělí od plodu a pokud použijete nůž, jde to nádherně. Ale musíte pracovat rychle, protože jakmile je rajče zase studené, už to nefunguje a musíte je znovu ponořit do horké vody ;) Možná ten fígl znáte, já jsem o něm nevěděla a přišlo mi dobré se o něj podělit :)

A nyní k rajské. Nejdřív si oloupejte cibuli, nakrájejte na kostičky a na trošce oleje nechte zesklovatět. Jakmile je cibule osmahnutá, přidejte trochu hladké mouky, nakrájená rajčata nebo protlak a chvilku nechte na pánvi.



Do hrnce si nachystejte vývar nebo do horké vody vložte bujón a vývar si udělejte z něj. Obsah pánve nyní přidejte do hrnce k vývaru a důkladně promíchejte. Nyní jen stačí přidat koření a nechat vařit, dokud rajčata nebudou úplně rozvařená. 

Malý tip: pokud nechcete později lovit kuličky koření samostatně, je dobré si je zavázat do malého uzlíčku vytvořeného např. z obvazu nebo punčochy (vyprané :))), já jsem zneužila udělátko na sypaný čaj - doma mám kovové, mamka má plastové, ale nemusíte se bát, je to vytvořeno do horké 100°C vody při tvorbě čaje, nerozpustí se vám to v omáčce ;)

Až jsou rajčata rozvařená, přichází nejzajímavější část - pasírování přes sítko. Obsah hrnce vezmete a nalijete přes velké síto do jiného hrnce - omáčka tak bude jemná a bez kousků rajčat či cibule. 


Pokud se vám bude zdát omáčka stále moc řídká, můžete vytvořit jíšku a tou omáčku zahustit. Jak na jíšku? Na pánvi rozpustěte máslo a přidejte hladkou mouku. Míchejte a vytvořte tak hustou kaši, kterou do omáčky přepasírujte opět přes sítko. Pozor, omáčku musíte opravdu poctivě míchat, jinak se vám v ní udělají žmolky. Ale i když se vám podaří žmolky vytvořit, nemusíte bědovat, stačí použít ponorný šlehač a omáčku prošlehat - žmolky se rozbijí - vím o čem mluvím, mě se to povedlo :))
Nyní jen omáčku ochuťte dle svých chuťových pohárků - většinou potřebuje osladit, záleží také na tom, z čeho jste ji dělali, jestli z rajčat, nebo z protlaku (protlak je kyselejší). 



No a je hotovo, můžete podávat :)


2 komentáře :

  1. super postup! děkuji za recept :)

    OdpovědětVymazat
  2. Určitě byla moc dobrá :-)
    Já dělám jen z rajčat, přidávám hřebíček a skořici a po rozvaření rajčat zasypu hldkou moukou (sice se udělají žmolky, ale to nevadí. Promíchám, pak vezmu ponorný mixér, rozmixuju a poté směs přepasíruju přes sítko. Je to jednodušší a nemusí se omáčka pak ještě zapravovat jížkou. Je to už tou moukou zahuštěné a bez tuku. Pak ještě za stálého míchání chvilku povařím a dochutím. Někdy přidávám i trochu cukru, máme raději sladší. Ale každý má rád jinou chuť...

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za vaše komentáře! :)