31. července 2011

Rajská omáčka

Krásnou neděli všem!
Nevím jak u vás, ale v naší rodině byla a stále je neděle dnem, kdy se rodina sejde u oběda a tak bývá nedělní oběd lepší a složitější než jídla během týdne, kdy se většinou stravujeme v práci nebo ve škole. Mamka vždycky dělala výborné nedělní obědy a jelikož je momentálně na dovolené a já jsem ji na dobu určitou nahradila, rozhodla jsem se zahrát si na výtečnou kuchařku a uvařit něco dle mého názoru těžšího než jen smažený řízek :)
Takže tu máme recept na chutnou rajskou omáčku s těstovinami a vařeným kuřecím prsíčkem ;)


Co budete potřebovat:
  • čerstvá rajčata nebo rajčatový protlak
  • vývar či bujón
  • koření (5 kuliček pepře, 3 kuličky nového koření, 2 listy bobkového listu)
  • cukr a sůl
  • cibuli
  • hladkou mouku
  • máslo
  • těstoviny
  • kuřecí prsíčka

Postup:

Mamka mi vždycky říkala, že rajská omáčka je z omáček nejjednodušší na výrobu - něco na tom bude, ale zas taková sranda to není, věřte mi :) 


Začneme jedním tipem. Není to potřeba pokaždé pro výrobu rajské omáčky, ale rozhodně se to bude hodit, to mi věřte. Nevím jak vy, mí čtenáři, ale já jsem vždycky bojovala s tím, jak oloupat šlupku z rajčete - do rajské totiž rajčata patří a pokud je nebudete pasírovat přes sítko, je třeba, aby byly bez slupek. Normálně nožem to jde sakra špatně, takže jsem hledala na Internetu a našla jednoduchý návod, který vám zachrání život :))) A jak na to? Rajčeti nakrojíte ze spodní strany slupku tak, že tvoří velké X. Uvaříte vodu, rajče vložíte do horké vody a necháte chvíli ponořené. Stačí chvilička a slupka se krásně sama oddělí od plodu a pokud použijete nůž, jde to nádherně. Ale musíte pracovat rychle, protože jakmile je rajče zase studené, už to nefunguje a musíte je znovu ponořit do horké vody ;) Možná ten fígl znáte, já jsem o něm nevěděla a přišlo mi dobré se o něj podělit :)

A nyní k rajské. Nejdřív si oloupejte cibuli, nakrájejte na kostičky a na trošce oleje nechte zesklovatět. Jakmile je cibule osmahnutá, přidejte trochu hladké mouky, nakrájená rajčata nebo protlak a chvilku nechte na pánvi.



Do hrnce si nachystejte vývar nebo do horké vody vložte bujón a vývar si udělejte z něj. Obsah pánve nyní přidejte do hrnce k vývaru a důkladně promíchejte. Nyní jen stačí přidat koření a nechat vařit, dokud rajčata nebudou úplně rozvařená. 

Malý tip: pokud nechcete později lovit kuličky koření samostatně, je dobré si je zavázat do malého uzlíčku vytvořeného např. z obvazu nebo punčochy (vyprané :))), já jsem zneužila udělátko na sypaný čaj - doma mám kovové, mamka má plastové, ale nemusíte se bát, je to vytvořeno do horké 100°C vody při tvorbě čaje, nerozpustí se vám to v omáčce ;)

Až jsou rajčata rozvařená, přichází nejzajímavější část - pasírování přes sítko. Obsah hrnce vezmete a nalijete přes velké síto do jiného hrnce - omáčka tak bude jemná a bez kousků rajčat či cibule. 


Pokud se vám bude zdát omáčka stále moc řídká, můžete vytvořit jíšku a tou omáčku zahustit. Jak na jíšku? Na pánvi rozpustěte máslo a přidejte hladkou mouku. Míchejte a vytvořte tak hustou kaši, kterou do omáčky přepasírujte opět přes sítko. Pozor, omáčku musíte opravdu poctivě míchat, jinak se vám v ní udělají žmolky. Ale i když se vám podaří žmolky vytvořit, nemusíte bědovat, stačí použít ponorný šlehač a omáčku prošlehat - žmolky se rozbijí - vím o čem mluvím, mě se to povedlo :))
Nyní jen omáčku ochuťte dle svých chuťových pohárků - většinou potřebuje osladit, záleží také na tom, z čeho jste ji dělali, jestli z rajčat, nebo z protlaku (protlak je kyselejší). 



No a je hotovo, můžete podávat :)


3 komentáře :

  1. super postup! děkuji za recept :)

    OdpovědětVymazat
  2. Určitě byla moc dobrá :-)
    Já dělám jen z rajčat, přidávám hřebíček a skořici a po rozvaření rajčat zasypu hldkou moukou (sice se udělají žmolky, ale to nevadí. Promíchám, pak vezmu ponorný mixér, rozmixuju a poté směs přepasíruju přes sítko. Je to jednodušší a nemusí se omáčka pak ještě zapravovat jížkou. Je to už tou moukou zahuštěné a bez tuku. Pak ještě za stálého míchání chvilku povařím a dochutím. Někdy přidávám i trochu cukru, máme raději sladší. Ale každý má rád jinou chuť...

    OdpovědětVymazat
  3. Perfektní recept a hlavně celkově napsaný postup. Podle fotek musela být vynikající. Jakmile jsem tento recept viděla, tak jsem rajskou omáčku doma taky hned musela uvařit. No fakt nechápu, jak ji někdo nemůže mít rád :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za vaše komentáře! :)