31. května 2015

50 knih, které by si měl přečíst každý člověk

Krásný den!

Dnes je poslední den v květnu a já jsem se rozhodla vám nabídnout takovou výzvu. Nepůjde o žádné cvičení, hubnutí nebo podobné aktivity, bude se jednat spíše o intelektuální výzvu. Určitě jste si někde v poslední době přečetli, že lidé v dnešní době hrozně málo věnují čas klasickým knihách a četbě jako takové. Dokonce ani malým dětem rodiče před spaním nečtou a tak je nevedou k tomu, aby si jen tak sedli s oblíbenou knihou a chvíli si četly. Já jsem k četbě byla vedena už od útlého věku, sice si nepamatuji, že by nám každý večer naši četli už odmalička, ale rozhodně od doby, co jsem schopna si vybavit :) Knihy jsem měla vždycky moc ráda a mohu říct, že rozhodně hodně pomohly k mé slovní zásobě a dokonce i lepší gramatice, vždycky, když jsem si nebyla jistá, jak se přesně nějaké slovo píše, dokázala jsem si je vybavit z nějakého textu. Takže já rozhodně naší Johance čtu před spaním už i teď, ačkoliv z toho moc nemá a spíš kouká na obrázky :) 
Ale abych se dostala k té výzvě. Nedávno jsem koukala na film Equalizer (mimochodem s velmi dobrým výkonem skvělého Danzela Washingtona ;)) a hlavní hrdina se zmínil o 100 knihách, které by si měl člověk do konce svého života rozhodně přečíst. Hrozně mě to zaujalo a už se mě ten nápad nepustil. Poslední dobou četbu hrozně zanedbávám a místo toho koukám na YT videa. Rozhodla jsem se to napravit a znovu se ke svému velkému koníčku vrátit. A proč nezkusit inspirovat i vás, mé čtenáře, k malé osvětě a kdo ví, třeba maličko spolu pomůžeme návratu knížek na světlo světa :)

Jelikož si sama netroufám na plnou pálku 100 knížek, rozhodla jsem se zatím pro poloviční výzvu 50 knížek. Ale seznam jsem si našla kompletní, takže pokud by se někdo chtěl hecnout a dát všech 100, odkaz bude k mání :)



Jak jste již pochopili z poslední věty úvodu, tento seznam není mým výtvorem, našla jsem ho na internetu. Upřímně si netroufám na souzení knížek, která je důležitější než druhá, těch 50 knížek pro sebe jsem si vybrala čistě jen dle mého uvážení, vkusu a toho, zda jsem je už četla nebo ne.

Nebudu to už protahovat, zde je můj probraný seznam 50 knížek, které bych si ráda přečetla, myslím si že do konce tohoto roku by to mohlo jít ;)



1984 
(G. Orwell)
1984

451 stupňů Fahrenheita 
(R. Bradbury)
451 stupňů Fahrenheita

Alchymista 
(P. Coelho)
Alchymista

Anna Karenina 
( L. N. Tolstoj)
Anna Karenina

Babička 
(B. Němcová)
Babička

Betonová zahrada 
( I. McEwan)
Betonová zahrada

Bídníci I. 
(V. Hugo)
Bídníci I.

Čekání na Godota 
(S. Beckett)
Čekání na Godota

Cizinec 
(A. Camus)
Cizinec

Deník Anne Frankové 
(A. Frank)
Deník Anne Frankové

Deset malých černoušků 
(A. Christie)
Deset malých černoušků

Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha 
(M. de Cervantes y Saavedra)
Důmyslný rytíř don Quijote de la Mancha

Evžen Oněgin 
(A. S. Puškin)
Evžen Oněgin

Faust 
(J. W. Goethe)
Faust

Hamlet 
(W. Shakespeare)
Hamlet

Havran 
(E. A. Poe)
Havran

Hlava XXII 
(J. Heller)
Hlava XXII

Horalka 
(A. Moravia)
Horalka

Hrabě Monte Christo 
( A. Dumas, st.)
Hrabě Monte Christo

Jana Eyrová 
(C. Brontë)
Jana Eyrová

Jih proti Severu 1 
(M. Mitchell)
Jih proti Severu 1

Jméno růže 
(U. Eco)
Jméno růže

Kmotr 
(M. Puzo)
Kmotr

Lolita 
(V. Nabokov)
Lolita

Malevil
 (R. Merle)
Malevil

Malý princ
 (A. d. Saint-Exupéry)
Malý princ

Mistr a Markétka
 ( M. A. Bulgakov)
Mistr a Markétka

Na cestě 
(J. Kerouac)
Na cestě

Na západní frontě klid 
(E. M. Remarque)
Na západní frontě klid

Norské dřevo 
(H. Murakami)
Norské dřevo

Oliver Twist
 (C. Dickens)
Oliver Twist

Otec Goriot
 (H. d. Balzac)
Otec Goriot

Pán much 
(W. Golding)
Pán much

Paní Bovaryová 
(G. Flaubert)
Paní Bovaryová

Podivuhodný případ Dr. Jekylla a pana Hyda 
(R. L. Stevenson)
Podivuhodný případ Dr. Jekylla a pana Hyda

Pýcha a předsudek
 (J. Austen)
Pýcha a předsudek

Quo vadis? 
(H. Sienkiewicz)
Quo vadis?

R.U.R. 
(K. Čapek)
R.U.R.

Rozmarné léto 
(V. Vančura)
Rozmarné léto

Sophiina volba 
(W. Styron)
Sophiina volba

Spalovač mrtvol
 (L. Fuks)
Spalovač mrtvol

Stařec a moře
 (E. Hemingway)
Stařec a moře

Sto roků samoty 
(G. J. G. Márquez)
Sto roků samoty

Svět podle Garpa 
(J. Irving)
Svět podle Garpa

To 
(S. King)
To

Tramvaj do stanice Touha 
(T. Williams)
Tramvaj do stanice Touha

Tulák po hvězdách 
(J. London)
Tulák po hvězdách

Velký Gatsby
 ( F. S. Fitzgerald)
Velký Gatsby

Zabiják
 (É. Zola)
Zabiják

Zločin a trest 
(F. M. Dostojevskij)
Zločin a trest


Je to docela nášup, to se musí nechat. Co mě ale potěšilo byl fakt, že až na pár výjimek znám všechny tituly a více-méně tuším i jejich obsah. Spoustu z těch 100 knih jsem již četla, což mi trochu zkazilo plán vybírání 50, jelikož jsem jich musela docela dost odečíst :) Nicméně toto se výsledný seznam, kterého se budu držet a vy můžete se mnou, pokud budete chtít :) Jakmile knížku dočtu, zde bude přeškrtnutá, takže mě můžete i kontrolovat ;) A pokud budete mít zájem, klidně o dokončené knize vždy něco málo napíši, takovou recenzi ;)

Upřímně jsem hrozně nadšená tímto nápadem a hned si jdu sehnat 1984. Jo poslední věc, spíše poznámka pod čarou - věřím, že některé z těchto knih budou těžko k sehnání, ačkoliv jsou to všechno opravdové klasiky, takže já je budu hledat v elektronické formě pro můj Kindle. Sice přijdu o ten kontakt se starou knihou, ale zase nacpu 500 stránek Anny Kareniny do malého formátu a mohu ji nosit třeba na procházky s kočárkem :)

Dejte vědět, zda vás čtení baví, popřípadě vaše favority a zda do této výzvy se mnou půjdete ;)


1 komentář :

  1. Ahoj Barčo, musím říct, že jsem sama sebe docela potěšila, jelikož z toho tvého seznamu 50 knih, jsem napočítala 37, které jsem už četla. A podotýkám, že k tomu výrazně přispěla povinná maturitní četba (díky školo :) ). Knihu 1984 mám také v knihovně a rozhodně ji můžu doporučit ;) A všechny tyto tituly stopro najdeš v městské knihovně.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za vaše komentáře! :)