23. června 2011

Lívance

Dobré ráno,
dnes pokračujeme s vařením a tentokrát vám přináším recept na mé druhé nejoblíbenější jídlo - lívance. Kdo mě trochu zná nebo čte poctivě můj blog ví, že jsem milovnice sladkých jídel a tak není divu, že právě sladká jídla umím připravit nejlépe :) Lívance jsou moji miláčkové, pamatuji si, jak jsem vždycky žadonila, aby je mamka udělala na oběd a ta mi občas odporovala se slovy: "Je to pracný a měla jsi je minulý týden" :)) Tak jsem se je nakonec naučila dělat sama - a řeknu vám, fakt je to docela zdlouhavý občas (je to kynuté těsto) a taky než odhadnete, jak moc může být pánev rozehřátá, abyste lívance měli pěkně udělané a ne černé na okraji a nedodělané vevnitř.... chce to trochu umění :)

Co budete potřebovat:
  • hladkou mouku (přidala jsem i trochu polohrubé)
  • kvasnice
  • mléko
  • vejce
  • cukr krystal
  • špetku soli
  • pánev na lívance (jde to samozřejmě i s obyčejnou, ale nebudete je mít tak krásně kulaté)
  • sádlo na vymazání pánve
Postup:

Když to řeknu jednoduše, jedná se o husté kynuté těsto :) Takže postup je v celku jednoduchý - vezmete kvasnice, nalámete je do trochy teplého mléka s cukrem a necháte odpočinout, kvasnice se proberou z ledničkového spánku a začnou pracovat. Do misky si nachystáte mouku, cukr, vajíčko a trochu mléka, celé to promícháte a počkáte na kvasnice. Ty dodáte o chvíli později, smícháte to všechno dokupy a vznikne vám husté těsto. Je důležité, jak bude husté, podle toho se vám lívance povedou nebo ne. Hrozně těžko se to popisuje, mamka mi to jednou vysvětlovala následovně: "těsto na lívance je hustší než na palačinky a o trochu řidší než na vafle" - takže je to jasný :))) Ne, jde prostě o to zkoušet, každý to dělá jinak a nelze říct, že je to špatně. 


Jelikož se jedná o kynuté těsto, je potřeba nechat ho odpočinout a trochu vykynout. Samozřejmě nemusíte tolik, jako když děláte buchty, ale takových 20 minutek byste těstu dát mohli. Když je odleželé, můžete začít smažit. Já na vymazávání pánvičky používám sádlo, záleží na vás, zda zvolíte jiný tuk, špatné to není. Pokud použijete pánev na lívance jako mám já, je dobré ozkoušet si množství těsta, které tam lijete - když ho bude moc, lívanec vám z pánvičky "uteče" :) 

Teď naposledy se mi konečně podařily lívance dobré - zvládla jsem teplotu pánve - musíte ji nechat rozpálit, ale jakmile je horká, stáhněte oheň (nebo elektriku jako já) na jen trošičku, aby se lívance mohly pěkně prosmažit. Jednou otočte a máte hotovo :) Můžete je namazat marmaládou, džemem, pudinkem, nutelou (tu jsem použila já), se sirupem a doplnit ovocem třebas, to je na vás :)


Dobrou chuť!

1 komentář :

Děkuji všem za vaše komentáře! :)