13. května 2015

DIY Římské rolety z black-out látky

Krásné ráno!

Miluji léto, ale nesnáším, jak je brzy ráno světlo. Člověk se pak pořádně nevyspí, obzvlášť s malým dítětem, které má v sobě jakýsi senzor světla a jakmile se trochu rozední, už skáče v postýlce a chce ven. Vstávat o půl šesté vás velmi rychle přestane bavit a tak jsem se rozhodla si nějak pomoct. Našla jsem na internetu tzv. black-out látky, což jsou speciální zatemňovací materiály používané na rolety a závěsy. Díky tomu, že mají uvnitř vetkanou černou nit, nepropustí světlo a velmi výrazně tak zatemní okna. Dokonce pokud si koupíte black-out látku v bílé barvě se nemusíte bát světla. Vybrala jsem si tmavě fialovou jednobarevnou látku na webu Dům látek.cz, kde mají velký výběr a přívětivé ceny. Jelikož jsem nechtěla z látky udělat celé velké závěsy, hledala jsem návod na rolety. A našla spoustu návodů na tzv. Římské rolety, které jsou velmi jednoduché a přitom krásné a elegantní. Pojďme se tedy kouknout, jak mi to šlo :)



Budete potřebovat:
- 2 metry black-out látky v šíři dle vašeho okna
- špendlíky
- šicí stroj nebo jehlu a nit
- tavící pistoli
- 1 tlustší dřevěnou lištu
- 4 tenké lišty

Pozn. Také můžete využít staré žaluzie, pak je to ještě jednodušší, protože jen přilepíte látku k žaluziím.


Jak na to:

Látku si zastřihneme podle šíře okna, nezapomínáme na to, nechat si cca 2 cm z každé strany na záložky. Okraje pak našpendlíme a prošijeme. 




Na horním okraji látky, tam kde bude roleta pověšena na okno, doporučuji udělat záhyb větší, aby byla látka zesílená a nevyvěsila se. Také můžete dřevěnou tyčky  tunýlkem protáhnout a tak ji kompletně schovat.



Jakmile jsou okraje zapošité, začneme si vyměřovat čtyři podpůrné tyčky, přes které budou při vytažení rolety ozdobné ohyby.




Máte několik možností, jak látku k tyčkám přichytit, nejrychlejší a nejjednodušší je přilepit je k ní tavnou pistolí.



Nyní tyčkami i vrchní dřevěnou lištou protáhneme šňůrku. Já použila ozdobnou stříbrnou stužku, ale doporučuji nehrát si na něco extra a koupit klasickou šňůrku, půjde to s ní lépe :) Jelikož jsou vždy na okrajích každé lišty díry, můžete jimi šňůrku jednoduše protáhnout.




Nyní si pozveme siláka, který vám roletu přišroubuje k oknu :) Pokud máte plastová okna, můžete roletu přišroubovat na garniž nebo do zdi nad oknem.



A takto už vypadá hotová a nainstalovaná roleta na naše okno.



Při bližším pohledu vidíme, že jsem jednu tyčku nalepila nakřivo, proto mám i jeden ohyb křivý, což mě přivádí k šílenství, ale bohužel to je daň za práci narychlo a s "pomocí" ročního prcka :) Proto prosím o prominutí, v ložnici to není tak do očí bijící, protože je to v noci roztažené a přes den po záclonou :) Ale budu dělat ještě jednu a s tou si vyhraji mnohem víc, aby to trochu vypadalo :)






1 komentář :

  1. Každý, kdo si dokáže něco takového má můj velký obdiv. Já jsem si dokázala římské rolety tak akorát koupit. Ani nemám šicí stroj, látku, skoro ani nítě, prostě nic, jak bych rolety udělala, takže jsem si je objednala a bylo to vyřešené hned a jsou skvělé. Lepší než závěsy nebo žaluzie.

    OdpovědětVymazat

Děkuji všem za vaše komentáře! :)