29. listopadu 2015

Fíkový koláč

Krásné ráno!

Dnes se s vámi podělím o jednu moc dobrou chuťovku. Teď na podzim se v obchodech celkem často objevují čerstvé fíky a pokud se necháte zlákat a koupíte jich pár, můžete je zkusit upravit do tohoto naprosto božského koláče. Jedná se o koláč odlehčený, cukr je tam třtinový hnědý a obsahuje i ovesné vločky, takže si myslím, že se nemusíte ani cítit tak špatně, když se do něj s chutí zakousnete :)


Fíky mám moc ráda, už od mala si pamatuji, jak si táta kupoval ty sušené a nám dával vždycky taky. Čerstvé fíky jsem ale poprvé měla snad teprve před dvěma lety a byla jsem nadšená, jak vynikající jsou. Ale poměrně rychle se zkazí a já jsem z nich chtěla udělat něco speciálního. Tak jsem sedla na Pinterest a začala hledat. A našla jsem poklad. Originální recept naleznete zde. Pro českou a moji osobní verzi tohoto koláče čtěte dál. Jelikož mám odměrky na cups, nechala jsem recept tak jak je, ale pokusím se převést je na ml podle toho, co je napsané na odměrce. Sice to asi nebude občas dávat smysl (např. s moukou), ale mám obavu to převádět bez toho, abych míry nepopletla.

Budete potřebovat:
- 5 až 6 čerstvých fíků nebo 8 sušených (bez stopky)
- 1/2 cup (125 ml) vody
- 1 polévková lžíce citronové šťávy
- 1 čajová lžička citronové kůry
- 1 a 1/2 cups (375 ml) ovesných vloček
- 1 cup (250 ml) hladké mouky
- 3/4 cup (180 ml) hnědého cukru
- 1/2 čajové lžičky jedlé sody
- 1/4 čajové lžičky soli
- 1/3 cup (80 ml) másla (rozpuštěného)
- 1 vejce





Jak na to:

Nejdříve omyjeme fíky, nakrájíme na kostky, dáme do kastrůlku. Přidám vodu, citronovou šťávu a kůru. 



Směs vaříme na středním ohni tak dlouho, dokud se nezredukuje, tedy nezhoustne. Mělo by to být něco kolem 10 minut.



Mezitím si smícháme všechny suché ingredience - tedy ovesné vločky, mouku, cukr, sůl a jedlou sodu.



Do suchých ingrediencí přidáme ty mokré - tedy máslo a vejce. Zpracujeme těsto, nejdříve v misce, potom i rukama na lince, dokud nemáme těsto dostatečně tuhé, aby se z něj dala vypracovat koule, která drží a nerozsype se. Pokud budete mít pocit, že je těsto moc suché, přidejte rozpuštěné máslo. 



Z těsta oddělíme 1/3 a dáme ji vedle, ze zbytku vytvoříme spodek koláče. Do pekáčku dáme pečící papír a těsto namačkáme dovnitř. Nejjednodušší způsob je namačkat je prsty a dlaněmi do všech rohů tak, aby bylo všude stejně tlusté.



Na těsto nalijeme uvařenou směs z fíků a rovnoměrně rozprostřeme.



Vezmeme zbylou 1/3 těsta a jednoduše mezi prsty začneme drobit těsto na fíkovou směs.



Nakonec před pečením to nadrobené těsto trochu prsty přimáčkněte.



Koláč se peče v předehřáté troubě na 180 °C po dobu cca 20 až 25 minut, dokud není koláč nahoře pěkně nahnědlý.




Nechte vychladnout a můžete podávat. Klidně byste ho mohli i vylepšit kopečkem vanilkové zmrzliny, ale je naprosto skvělý sám o sobě.





Dejte mi vědět, zda budete koláč zkoušet, já jsem z něj byla úplně na větvi :)


Žádné komentáře :

Okomentovat

Děkuji všem za vaše komentáře! :)